Artikel Terkini

Guna 2 Bahan Dapur, Asah Mata Pisau Pengisar Tajam Macam Baru Beli,

Guna 2 Bahan Dapur, Asah Mata Pisau Pengisar Tajam Macam Baru Beli,
Guna 2 Bahan Dapur, Asah Mata Pisau Pengisar Tajam Macam Baru Beli, 1

Guna 2 Bahan Dapur, Asah Mata Pisau Pengisar Tajam Macam Baru Beli. Blender atau mesin pengisar merupakan peralatan dapur yang penting untuk kegunaan mak-mak memasak. Baik nak kisar bawang, cili kering, halia, rempah ratus dan sebagainya semuanya menggunakan mesin pengisar ini, kerana ia lebih cepat berbanding menggunakan batu giling atau lesung batu.Tetapi penggunaan blender yang kerap akan membuatkan mata pisaunya cepat tumpul dan kisaran tidak hancur dengan sempurna.

Baca juga: Beras Boleh Hilangkan Kesan Kunyit Dan Bau Cili Pada Jug Pengisar

Sebenarnya ada cara mudah dan tak perlu keluarkan kos yang mahal untuk mak-mak tajamkan kembali mata pisau blender ini. Malah tak perlu pun beli blender yang baru, iaitu hanya menggunakan garam kasar.

Bahan-Bahan:

1 mangkuk garam kasar
1 biji Limau nipis

Cara Membuat:

1. Masukkan garam kasar ke dalam blender lebih kurang 1 minit dan kisar sehingga halus.

2. Setelah itu, keluarkan garam dan bersihkan blender dan mata pisaunya dengan air perahan limau nipis.

Info Ekstra:

Lakukan kaedah ini dua kali dalam sebulan. Hasilnya, pisau blender anda akan semakin tajam dan makanan yang dikisar akan cepat halus tidak seperti sebelumnya.Ini kerana garam kasar mempunyai kristal garam yang sangat keras dan boleh membuatkan pisau blender terasah secara maksimum.

Memang ebrbaloi dan mudah kalau ada pengisar double jar. Satu boleh khas kan untuk kisar benda-benda pedas. Satu lagi untuk yang tak pedas. Tak mahal pun RM 140 je. Jenama Panasonic pula tu Kan tahan lasak. Klik je linik ni kalau nak beli https://invol.co/cl970vqGuna 2 Bahan Dapur, Asah Mata Pisau Pengisar Tajam Macam Baru Beli, 2

Tip Guna Blender Dengan Betul:

1. Asingkan jenis blender untuk kisar bahan-bahan masakan dan untuk kisar buah-buahan agar tidak berbau dan bercampur rasanya.

2.Jangan isi bekas blender terlalu penuh, hingga menyukarkan untuk bahan-bahan tersebut dikisar halus dengan sempurna.

3.Perlu tahu ada dua jenis blender yang mempunyai fungsi yang berbeza iaitu blender basah dan blender kering. Bagi blender basah, perlu dicampur dengan sedikit air bagi memudahkan bahan dikisar seperti cili kering, bawang, halia dan bagi blender kering, tidak perlu diletak air, seperti kacang tanah, lada hitam dan sebagainya.

4. Jangan menggunakan mesin pengisar terlalu lama melebihi 3 minit. Ia menyebabkan blender mudah rosak dan motornya mudah terbakar.Guna 2 Bahan Dapur, Asah Mata Pisau Pengisar Tajam Macam Baru Beli, 4 Guna 2 Bahan Dapur, Asah Mata Pisau Pengisar Tajam Macam Baru Beli,

Guna 2 Bahan Dapur, Asah Mata Pisau Pengisar Tajam Macam Baru Beli, 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo

Back to list