Artikel Terkini

Nak Jual Rumah Ini 8 Langkah Yang Perlu Anda Lakukan

Nak Jual Rumah Ini 8 Langkah Yang Perlu Anda Lakukan
Nak Jual Rumah Ini 8 Langkah Yang Perlu Anda Lakukan 1

Merancang nak jual rumah atau cairkan aset. Mungkin untuk di buat muka bagi membeli aset yang lebih bagus atau untuk keperluan lain. Tapi, tak pernah ada pengalaman jual rumah. Boleh ke terus jual macam tu je. Jual beli rumah ni, bukan sebarangan. Ini kerana ia melibatkan kerja-kerja berkaitan dengan surat hitam putih dan hal undang-undang lain. Menurut perkongsian propertyguru.com, sebelum jual rumah hadam dulu 8 langkah ni

1. BUAT KAJIAN PASARAN SEMASA DAN TETAPKAN HARGA

Langkah pertama yang wajib anda lakukan sebelum jual sesebuah hartanah adalah tetapkan harga. Untuk pastikan harga semasa sesebuah hatanah yang hendak dijual tidak terlalu tinggi atau rendah dari pasaran, anda boleh lantik ejen atau penilai profesional.

2. DAPATKAN EJEN HARTANAH YANG BETUL

Seorang ejen hartanah yang bagus, boleh menyediakan sebut nilai sesebuah aset dengan cepat dan menguntung kan si penjual sebaiknya. Sesiapa sahaja boleh claim dirinya sebagai ejen hartanah. Namun, pastikan ia berdaftar dengan Board of Valuers, Appraisers and Estate Agents (BOVAEA).Nak Jual Rumah Ini 8 Langkah Yang Perlu Anda Lakukan 2

Untuk elak ditipu atau lebih mudah, cari ejen berdasarkan cadangan dari rakan-rakan atau ahli keluarga yang pernah berurusan dengan ejen hartanah.

Tak nak guna ejen? Nanti nak kene bayar persen dekat ejen pula. Tak ada masalah, tapi segala urusan surat menyurat sama ada antara pembeli, bank dan lain-lainnya perlu anda selesaikan sendiri. Ini bermakna lebih banyak kerja yang perlu anda lakukan.

3. DAPATKAN NASIHAT PERUNDANGAN

Apabila anda menjual sebuah hartanah, ia melibatkan prosedur undang-undang tertentu terutamanya proses pemindahan pemilikkan antara penjual dan pembeli.

Sebab itu anda memerlukan bantuan guaman kerana mereka yang akan sediakan surat hitam putih dan segala dokumen berkaitan. Namun, sekarang lebih mudah. Kebiasaanya ejen akan hadir bersama peguam untuk lebih mudah dan proses jual beli lebih cepat dan berjalan lancar

Baca juga: 21 Langkah Beli Rumah Sub Sale Supaya Tak Ditipu dan Selamat

4. JADIKAN HARTANAH ANDA SEDAP DIPANDANG

Apabila anda membuat keputusan untuk menjual harta anda, anda harus mengambil langkah untuk menjadikannya kelihatan rapi dan Bakal pembeli rasa selesa untuk datang review

Pandangan pertama adalah segala-galanya. Sebaiknya, bersihkan dahulu kedaiaman yang hendak dijual dan cat dengan warna putih. Ini salah satu cara untuk menaikkan harga hartanah yang hendak dijual dan si pembeli tidak boleh minta diskaun yang banyak

5. IKLAN KAN HARTANAH ANDA

Warwarkan bahawa anda akan menjual hartanah anda. Walaupun ejen akan melakukan tugasan ini, anda juga boleh lakukan hebahan untuk meamstikan hartanah lebih cepat terjual. Pastikan anda ambil gambar yang mencukupi dan sebaiknya cantik. Jika ada modal lebih, boleh lantik jurugamabr profesional

6. BERSIAP SEDIA UNTUK “VIEWINGS”

Apabila bakal pembeli menyatakan minat terhadap harta tanah anda, mereka pasti ingin datang untuk melihat. Sebaiknya pilih waktu siang. Buka semua tingkap dan pintu untuk memberi lebih cahaya dan udara semulajadi masuk ke dalam ruangan kediaman. Untuk viewings, pastikan ejen datang berasama supaya segala rundingan yang berlaku antara penjual dan pebeli disaksikan oleh ejen.

7. RUNDINGAN DENGAN BAKAL PEMBELI

Dah jumpa bakal pembeli yang berminat dengan rumah anda? sekarang adalah masa untuk bakal pembeli lakukan rundingan bersama penjual. Tapi sebelum berlaku rundingan, anda dah tetapkan margin akhir. Seperti contoh, harga jual dari mulut anda ialah RM530,000, harga akhir rundingan adalah RM 500,000. Hal ini penting bagi mengelak anda dari kerugian

8. PERSEDIAAN DOKUMEN TUKAR HAK MILIK

Selepas pembeli bersetuju, maka ejen akan mengeluarkan Letter of offer. Manakala, si pembeli perlu menyediakan diposit pembelian kebiasaanyan 2-3% dari harga perjanjian jual beli

Video pilihan:

Kemudian, peguam yang telah dilantik akan sediakan Sale And Purchase Agreement (SPA. Untuk sign dokuman ini, pembeli perlu menyediakan wang diposit 10% lagi dan dalam tempoh 14 hari dokumen ini perlu mati setem

9. BAYARAN BAKI JUALAN

Menurut terma standard, dari tempoh mati steme pada dokumen SPA, 90% dari baki jualan rumah akan dibayar dalam tmepoh 3 bulan

Nak Jual Rumah Ini 8 Langkah Yang Perlu Anda Lakukan 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo