Artikel Terkini

“Step-By-Step” Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap

“Step-By-Step” Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap
"Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 1

Masa ekonomi tak berapa nak baik ni, DIY adalah pilihan terbaik dalam berjimat. Tak kira laha apa pun benda dan perkara termasuk buat perabot sendiri, baju sendiri, karpet sendiri dan sebagainya. Nak-nak menjelang raya ni, Bila ahli keluarga dah semakin membesar dan bertambah, lebih banyak peruntukkan yang perlu dipersiapkan. Jadi, selagi apa yang boleh di jimat, kita wajib jimat.

Kalau nak beli langsir eyelet di kedai yang dah siap, mahu harganya makan beratus juga. Apa kata kita DIY je sendiri. Cuma pastikan apa jenis tingkap anda, berapa keping daun tingkap dan kalau sliding door, kenal pasti berapa keping sliding door anda. Nanti pandai lah orang kedai tu potongkan. Lebih mudah, mintak tolong orang kedai tu potong siap-siap kain langsir untuk setiap tingkap. Balik tinggal jahit je.

Bila bahan semua telah sedia, Jom kita ikut cara-cara menjahit langsir yang telah disediakan oleh Audra Ayeesha:


Ukuran sebenar langsir + lipatan atas + kelim bawah.

Lipatan atas :
5 inci (1inci utk jahitan tape + 4 inci utk lipatan tape. ikut size tape, sy guna tape 4inci)

Kelim bawah :
4inci ++ (sy guna 8inci sbb sy buat lipatan 4inci 2kali. Blh jg ambil 5 inci mcm lipatan atas)

Contoh : 105 inci + 5 inci + 8 inci.
Total panjang/labuh kain diperlukan bersamaan 118 inci.

**utk yg buat cantuman kain (seperti contoh gambar). Jahit setiap 2 keping jadikan satu terlebih dahulu.


1. Jahit tape & lebihkan 1 inci pada kain."Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 22. Tape yg telah dijahit. Lipat ke dalam 2 kali. Tape diatas bersize 4inci."Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 43. Selepas lipat ke dalam 2 kali. Iron & jahit."Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 64. Untuk kelim bahagian tepi kiri dan kanan. Lipat ke dalam 2 kali 1inci. Iron dan jahit sehingga hujung kain."Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 85. Siap jahit tape & kelim tepi."Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 106. Utk kelim bahagian bwh. Lipat kelim 4inci, iron & jahit."Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 127. Jarak 1.5 inci dr kiri & kanan dan tandakan lubang. Satu keping kain bidang 60 bersamaan 8 lubang ring. (Sy guna 1.5 keping kain bidang 60 bersamaan 12 lubang ring)"Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 148. Tandakan jarak yg sama bg setiap lubang & tebuk menggunakan gunting atau puncher."Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 169. Masukkan ring kedalam lubang dan tekap ring kedua2 belah."Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 18

DAH SIAP!"Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 20

"Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 22

"Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 24

"Step-By-Step" Panduan Lengkap Jahit Langsir Dari Potongan Fabrik Hingga Siap 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo