Artikel Terkini

Teknik Orang Dulu-Dulu Sebat, Ugut, Tetak Pokok Untuk Paksa Berbuah

Teknik Orang Dulu-Dulu Sebat, Ugut, Tetak Pokok Untuk Paksa Berbuah
Teknik Orang Dulu-Dulu Sebat, Ugut, Tetak Pokok Untuk Paksa Berbuah 1

Pokok apabila telah sampai usia matang, mesti tiada lain yang kita tunggu selain hasilnya. Betul tak? tapi, tak semua pokok akan berbuah bila tiba masanya. Jadi bermulah pemberian baja untuk menggalak kan hasil buah. Tapi dah bagi baja pun masih gagal mengelurkan hasil. Ada tu, buah tak berapa menjadi. Orang tua cakap ” baru nak belajar berbuah” Jadi buahnya belum cukup matang dah gugur.

Menurut nenek moyang yang terdahulu, ada petua yang diamalakan untuk pokok yang tak berbuah ni. Dengar macam bidaah atau tahyul. Tapi itu lah yang diamalkan dan berhasil. Antara amalan orang dulu untuk pokok yang tak berbuah adalah:

1. Memukul dan mengelar batang pokok
Mengikut amalan nenek moyang, tuan pokok akan memukul pokok yang tidak berbuah terutamanya pada malam gerhana bulan. Ada yang memukul pangkal dan batang pokok menggunakan kayu, belakang parang, selipar atau pisau.

Sambil itu, mulut tidak henti-henti memarahi pokok itu seperti sedang memarahi seorang anak kecil. Menurut cerita orang dulu-dulu, pokok akan berbuah tidak lama selepas dimarahi dan dipukul kerana enggan disakiti lagi

2. Mengacah seperti hendak menebang pokok
Kadangkala ada pemilik yang akan berdiri berhampiran tumbuhan yang tidak berbuah dengan memegang parang sambil mengacah-acah untuk menebangnya.

3. Cantas dan ugut pokok
Sebab terlalu geram pokok tidak berbuah. Salah sorang orang kampung telah mencatas sebahagian besar hujung pokok nya. Selesai mencantas ia mengugut untuk menebang pokok tersebut jika ia masih gagal berbuah lagi. Sebeluan kemudian, pokoknya mula berbunga dan berbuah.

Namun, segala tindakan yang berhasil hanyalah satu kebetulan. Segalanya ketentuan tuhan.

Teknik Orang Dulu-Dulu Sebat, Ugut, Tetak Pokok Untuk Paksa Berbuah 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo