Uncategorized

Kenapa Aku Yang Kena Usik Dengan Lembaga?

Kenapa Aku Yang Kena Usik Dengan Lembaga? 1


Ingatlah! Apabila datang kepada kamu Lembaga yang serupa dengan kamu Iaitu Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia, maka janganlah berasa gentar dan takut.

Pasti ada yang selama ini hidup ‘aman’, tiba-tiba tahun ni dapat surat dari Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) – “Penemuan Cukai”?

Pembayar cukai pasti tertanya-tanya mengapa mereka diaudit atau disiasat sedangkan ramai lagi yang ‘tak kena’. Ada kawan yang tak pernah langsung declare pendapatan mereka, elok je tak kena.

Hanya pihak LHDN yang tahu sebabnya. Namun kita boleh mengurangkan risiko diaudit atau disiasat jika kita elakkan 7 perkara ini.

1. ELAK ‘SKIP’ HANTAR BORANG CUKAI

Tak kiralah individu ataupun syarikat, pastikan jangan miss hantar borang cukai (BNCP).

Contoh :
2016 – hantar
2017 – tak hantar
2018 – hantar

Kalau bisnes syarikat rugi sekalipun, hantarlah borang cukai tu.

Kalau kadang-kadang hantar, kadang-kadang tidak, ini semua akan ‘membuka mata’ LHDN. Mereka bukan pilih ikut suka, mesti ada sistem yang trigger.

2. ELAK TUNTUT SEMUA PELEPASAN

Kalau individu ada 21 item pelepasan cukai. Bermula dari Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa sampailah ke Caruman kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) semua kau belasah isi full.

Sah-sah tak logik. Sah-sah jugalah pegawai LHDN akan cari kau minta bukti resit.

3. ELAK ISI BORANG CUKAI YANG SALAH

Kau makan gaji dan ada bisnes sepatutnya isi Borang B tapi tersilap isi Borang BE (tiada punca pendapatan dari perniagaan). Nanti bersedialah tunggu pegawai LHDN hantar surat.

4. ELAK SILAP ISI BORANG

Kalau berbisnes, elakkan kesilapan remeh temeh seperti silap masukkan kod perniagaan. Ada sebab kenapa kena isi betul. Kod perniagaan ni membawa maklumat yang kita tak nampak seperti kadar untung kasar (Gross Profit Margin) mengikut industri.

Contohnya kau bisnes bengkel kereta tetapi masukkan kod bisnes jual balak, kadar untung kasar sah-sah jauh. LHDN mesti rasa pelik dan akan hantar surat audit.

5. ELAK BELI KERETA AUDI…

Kenapa Aku Yang Kena Usik Dengan Lembaga? 2
Photo by Mike Bird from Pexels

“Eh, takkan pakai kereta Audi pun LHDN tak puas hati?”

Rileks, sebenarnya beli kereta Audi tu tak salah. Yang salah bila kau gagal lapor pendapatan yang betul. Agak-agaknya bila beli Audi yang berharga RM 399,000 tetapi lapor pendapatan hanya RM 3,500 sebulan orang LHDN cari tak?

Lainlah kalau dapat buktikan kemampuan beli kereta tu adalah hasil keuntungan jual beli saham yang bebas cukai 🙂

6. ELAK BERAHSIA

Kalau pendapatan yang diterima datang dari 2-3 sumber, janganlah lapor 1 saja. Elakkan berahsia dari LHDN. Orang kata pegawai-pegawai LHDN ni ada ‘sixth sense’.

6. ELAK MAIN NOMBOR

Bukan nombor ekor. Maksud dekat sini kalau ada bisnes, jangan reka-reka belanja yang tak wujud atau belian yang palsu. Orang kita kreatif, ada saja cara nak kurangkan untung dan bagi nampak rugi atas kertas.

USIK TANDA SAYANG?

Bila kita tanya LHDN kenapa usik kita, mereka akan jawab “Ini hanyalah sebahagian dari prosedur”. Padahal pastinya sudah ada bibit curiga.

Bila dah kena ‘usik’ dan kena denda ‘kawkaw’ nanti, jangan pula meroyan. Kenapa perlu risau? Cukai tak semestinya kena bayar. Mereka yang layak je kena bayar. Tetapi melapor pendapatan yang betul adalah menjadi tanggungjawab setiap rakyat yang ada pendapatan. Tak boleh bagi alasan tak tahu.

Kenapa Aku Yang Kena Usik Dengan Lembaga? 3

Komen

komen





Source link