Uncategorized

Kisah Kejayaan Raja Kurma Yusuf Taiyoob: Ramadhan Dah Dekat Mesti Terdengar Bisikan Berhantu Ini

Kisah Kejayaan Raja Kurma Yusuf Taiyoob: Ramadhan Dah Dekat Mesti Terdengar Bisikan Berhantu Ini 1


Bila nak masuk saja bulan Ramadhan, pasti ramai yang terngiang-ngiang di telinga iklan bisikan kurma Yusuf Taiyoob bukan? Keunikan iklan tersebut membuatkan jenama kurma tersebut menjadi jenama kurma nombor satu di Malaysia.

Tetapi tahukah anda pengasasnya dahulu mengalami masalah kesihatan yang teruk sehingga muntah darah disebabkan tertekan dengan masalah perniagaan?  Ini merupakan cebisan kisah kejayaan Raja Kurma Yusuf Taiyoob.

Mula Berniaga Minyak Wangi Pada Usia Remaja

Datuk Seri Yusuf Taiyoob menceburi bidang perniagaan pada usia muda iaitu ketika berumur 21 tahun. Kalau anda hendak tahu, perniagaan pertama yang diusahakannya ialah perniagaan minyak wangi. Pada waktu itu beliau turut mengeluarkan minyak wanginya sendiri secara kecil-kecilan untuk para pelancong. Kedainya yang terletak di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang mendapat sambutan yang menggalakkan.

Tetapi panas tidak sampai ke petang. Setelah premisnya dipindahkan ke tempat lain, perniagaannya merundum teruk sehingga beliau terpaksa berhenti daripada meneruskan perniagaan tersebut. Tekanan yang dihadapi telah membuatkan beliau jatuh sakit dan muntah darah kesan daripada masalah perniagaan yang dihadapinya.

Apabila keluar sahaja daripada hospital, anak jati Pulau Pinang ini kembali dengan semangat baru untuk berjaya dalam bidang perniagaan. Dengan sokongan daripada ahli keluarga, beliau mula menceburkan diri dalam perniagaan berasaskan kekacang dan rempah pula.

Memulakan semula perniagaan daripada bawah bukanlah sesuatu yang mudah. Datuk Seri Yusuf menggunakan segala sumber yang ada bagi menjalankan perniagaannya, termasuklah menggunkan satu ruangan kecil di kedai datuknya.

Guna Kaedah Try And Error

Dengan kaedah ini, beliau cuba menjual pelbagai jenis produk. Produk yang memberikan pulangan yang tinggi akan diteruskan, manakala produk yang tidak memberikan keuntungan tidak akan dijual lagi. Walaupun masih menghadapi pelbagai cabaran seperti vendor melarikan diri, tetapi beliau cuba menghadapinya dengan tenang dan profesional.

Kesabaran serta kegigihannya terbalas apabila kini beliau telah menjadi seorang pengimport serta pengedar kurma yang disegani. Syarikatnya yang berpengkalan di Pulau Pinang bukan sahaja menerima permintaan dari dalam negara, tetapi juga mendapat sambutan yang menggalakkan dari luar negara seperti Singapura, Thailand, Indonesia dan banyak lagi.

Syarikat yang diasaskan pada tahun 1988 itu, kini telah mempelbagaikan lagi produknya seperti jus buah-buahan, sabun herba, bahan membuat kuih-muih dan banyak lagi.

Sifat tidak mudah mengalah yang dimiliki oleh Datuk Seri Yusuf ini patut dicontohi oleh anak-anak muda di luar sana. Walaupun pernah dihalau sewaktu ingin menjual produknya, inilah yang menjadi satu kenangan yang membawa dirinya untuk berjaya seperti sekarang.

Sumber Rujukan:

  1. http://ceritausahawan.blogspot.my/2012/01/kisah-kejayaan-yusuf-taiyoob-raja-kurma.html
  2. https://www.thestar.com.my/metro/smebiz/focus/2016/06/06/from-perfume-seller-to-king-of-dates/
  3. http://hairulphoto.blogspot.my/2011/08/siapakah-yusuf-taiyoob.html

Kisah Kejayaan Raja Kurma Yusuf Taiyoob: Ramadhan Dah Dekat Mesti Terdengar Bisikan Berhantu Ini 2

Komen

komen





Source link